Bvba Schrijnwerkerij De Vriendt

Algemene aannemings- en/of verkoopsvoorwaarden

Versie 01.03.2019

Onze algemene voorwaarden zijn altijd van toepassing, behoudens uitdrukkelijk anders luidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de klant of medecontractant, hierna algemeen genoemd klant. Onze voorwaarden primeren steeds op de voorwaarden van de klant.

 

Artikel 1 – Geldigheidsduur van de prijsopgaves

1.1. Tenzij anders vermeld zijn onze prijsopgaves 60 kalenderdagen geldig. Wij zijn enkel gehouden door onze prijsopgaves indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze prijsopgaves zijn slechts geldig als zij door ons schriftelijk worden aanvaard. Onze voorwaarden primeren ten alle tijde op de voorwaarden van de klant en op eventuele andere tegenstrijdige bepalingen.

1.2 Tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk iets anders werd overeengekomen, zullen meerwerken in regie aangerekend worden. De bestelling ervan wordt bewezen door hun loutere uitvoering.

 

Artikel 2 – Prijs en prijsherziening

2.1 Onze prijzen worden opgegeven in euro en dit op basis van de vaste eenheidsprijzen en in functie van de vermoedelijke hoeveelheden vermeld in de meetstaat als bijlage bij deze overeenkomst en/of hiertoe naar verwezen.

De aanpassing van het btw-tarief wordt verrekend door aanpassing van voormelde globale prijs ten voordele of ten nadele van de klant.

2.2 Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:

p = P x (0,40 x s +0,40 x i + 0,20)

                         S             I

“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag.

“S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was.

“I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.

De koper zal van de omstandigheid en de wijziging van de prijs tijdig op de hoogte gebracht worden.

Indien er sprake is van een prijsstijging van meer dan 10%, dan heeft de koper het recht om van de overeenkomst af te zien of de overeenkomst te ontbinden voor het nog niet uitgevoerde gedeelte, voor zover de koper zijn wil daartoe schriftelijk kenbaar maakt binnen de 10 werkdagen vanaf de datum waarop hij in kennis werd gesteld van de prijsverhoging, bij gebreke waaraan de overeenkomst met inbegrip van de prijsverhoging in stand blijft.

2.3 Tenzij anders bepaald, voorzien onze prijzen geen kosten voor het transport naar een andere plaats dan de zetel van onze firma. Als handelsgoederen vervoerd worden naar een andere plaats die met de klant wordt afgesproken, dan zullen de transportkosten ervan aan de prijs van de handelsgoederen worden toegevoegd.

2.4 Tenzij andersluidend beding zijn onze prijzen opgegeven voor levering op gelijkvloers.

2.5 Voor onze prijsopgaves gelden enkel de hierin opgenomen items en aantallen. Niet vermeld = niet voorzien in de prijs.

2.6 Deze prijsopgave is opgemaakt volgens de technische gegevens vooropgesteld in deze prijsopgave en de ons eigen productiemethodes, dit kan mogelijk in afwijking zijn van het lastenboek. Afwijkende afmetingen t.o.v. de prijsopgave zullen verrekend worden.

 

Artikel 3 – Betalingsvoorwaarden

3.1 De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van 14 dagen na de factuurdatum. Geen enkele klacht zal nog worden aanvaard 8 dagen na factuurdatum.

Gebeurt dit niet, dan zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling over de nog verschuldigde sommen een verwijlintrest betaald moeten worden gelijk aan de wettelijke rentevoet, verhoogd met 4%. Deze zal worden berekend met een minimum interest van 8,5 % per jaar. Dit zonder dat een voorafgaand schrijven moet verzonden worden.

Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 125 €.

Ingeval de betalingsvoorwaarden niet nageleefd worden, behoudt de aannemer zich bovendien het recht voor de werken stil te leggen met een eenvoudig bericht dat per aangetekend schrijven of via e-mail aan de opdrachtgever toegestuurd wordt en in dit geval zal hij erop letten dat hij alle nodige maatregelen van bewaring treft op kosten van de opdrachtgever. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de aannemer het saldo van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in Artikel 3 – 3.1.

3.2 Indien, bij gebrek aan betaling de factuur, dit aanleiding zal geven voor een geding voor de rechtbank, zal het bedrag ervan verhoogd worden met een forfaitaire vermeerdering van 20% ten titel van schade en interesten en met een minimum van 10000 euro en dit boven de gerechtskosten.

Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.

3.3. Wij staan geen courante/contante kortingen toe op onze facturen. Enkel als deze op onze facturen staan vermeld en de factuur binnen de voorbepaalde tijd betaald zijn.

3.4 Wij behouden ons het recht voor om voorschotfacturen tot 50% van de uit te voeren werken of leveringen te maken en tussentijds te factureren naarmate de werken of leveringen vorderen.

3.5 De voorbehoud loze betaling van een gedeelte van een gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding van de factuur.

 

Artikel 4 – Onvoorziene omstandigheden en leveringstermijn.

4.1 Alle omstandigheden die bij het indienen van de prijsopgave redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen of de werken in regie aan te rekenen.

4.2 Als deze omstandigheden van dien aard zijn dat zij een onderbreking in de productie, werken en/of levering van de goederen veroorzaken, wordt de termijn van rechtswege geschorst voor de duur van deze onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf terug op te starten.

4.3 De uitvoeringstermijn wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de aannemer om zonder dat er een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum.

4.4 De leverings- en uitvoeringstermijnen zijn steeds bij benadering opgegeven. Het louter verstrijken van de opgegeven termijnen kan nooit aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschorst of onderbroken door de klant of zijn aangestelde of door derden die in opdracht van de klant werken, bepaalt de aannemer zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

4.5. De uitvoeringstermijn voor de werken wordt uitgedrukt in werkdagen, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.

Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.

4.6. De tijdelijke onderbreking van de werken wegens overmacht of op bevel of door toedoen van de opdrachtgever brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn met zich mee, en dit met een periode gelijk aan de duur van de onderbreking, vermeerderd, met instemming van de architect, met de tijdsspanne die normaal nodig is om de werken op de bouwplaats weer op te starten.

Wanneer op bevel of door toedoen van de opdrachtgever de uitvoering van de overeenkomst wordt onderbroken gedurende een periode van ten minste 30 kalenderdagen, dient een voorschot op de lopende betalingsschijf aan de aannemer betaald te worden, ter waarde van de al uitgevoerde werken.

Voor onderbrekingen op bevel of door toedoen van de opdrachtgever, andere dan die wegens weerverlet, die zich in de contractueel vastgelegde uitvoeringstermijn voordoen en in hun geheel 1/20ste van deze termijn en ten minste 10 werkdagen overschrijden, heeft de aannemer het recht een schadeloosstelling te vorderen waarvan het bedrag in onderling overleg wordt vastgesteld, maar hij mag zich niet beroepen op de in dat verband lopende besprekingen om de uitvoering van de werken niet te hervatten.

Wanneer de opdrachtgever tijdens de uitvoering van de overeenkomst meerwerken opdraagt, behoudt de aannemer zich eveneens het recht voor, met instemming van de architect, een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn te vorderen.

Vertragingen in de uitvoering die uitsluitend aan de aannemer toe te schrijven zijn, zullen aanleiding geven tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 20 € per werkdag, met een maximum van 5% van de prijs van de werken. Deze vergoeding is slechts verschuldigd voor de periode na de ingebrekestelling bij aangetekend schrijven door de opdrachtgever.

 

Artikel 5 – Verbreking

5.1 Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door de klant, zal deze een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties, de reeds aangekochte materialen voor deze werf en alles wat de aannemer bij de werken had kunnen winnen, hetgeen forfaitair begroot wordt op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd het recht om de werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen.

5.2 Bovendien komt het gestorte voorschot ons ten goede, a rato van het bedrag van de al uitgevoerde werken of de bestelde materialen.

                                                                                                                        

Artikel 6 – Privacy

Uw persoonsgegevens worden door Schrijnwerkerij De Vriendt verwerkt voor klantenbeheer en boekhouding op basis van de contractuele relatie die wij met u hebben als gevolg van uw bouwopdracht.

Via administratie@schrijnwerkerij-devriendt.be of een schrijven aan ons adres kan u altijd vragen welke gegevens wij over u verwerken en ze laten verbeteren of verwijderen. Als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u zich wenden tot de gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel). Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking kan u terugvinden op www.schrijnwerkerij-devriendt.be of kan u via een brief bij ons opvragen.

De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen.

De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, verbetering, het wissen en bezwaar

De klant bevestigd bij deze overeenkomst dat wij toestemming krijgen om foto’s te mogen maken van de door ons uitgevoerde werken. Indien de klant hier niet mee akkoord wenst te gaan, dan moet hij ons hier tijdig (voor aanvang van de werken) schriftelijk van op de hoogte brengen. Mogelijk worden deze foto’s gepubliceerd op onze website en/of portfolio.

U kan onze Data Proctection Notice ook terugvinden op onze website.

Artikel 7 – Overdracht van de risico’s

7.1 De overdracht van de risico’s gebeurt naarmate de materialen, handelsgoederen of installaties geleverd worden.

7.2 De klant ziet erop toe dat de goederen bij levering onmiddellijk in een veilig ruimte geplaatst en eventueel gestockeerd kunnen worden. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend.

7.3 Behoudens anders luidend schriftelijk beding, gaat het risico na plaatsing van de goederen over op de klant.

7.4 Bij een bestelling “af atelier”:

We verwachten dat u de bestelling komt afhalen als ze klaar is. Voor bestellingen die langer dan twee weken blijven staan zullen stockagekosten aangerekend worden. We zijn niet verantwoordelijk voor schade tijdens de stockage. De eindfactuur kan u opgestuurd worden van zodra u de melding krijgt dat de bestelling klaar staat voor afhaling.

 

Artikel 8 – bis Veiligheidscoördinatie

Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de prijsopgave, zijn niet in onze prijsopgave inbegrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen doorgerekend worden aan de klant.

 

Artikel 9 – Energieprestatieregelgeving

Voorzieningen opgelegd door de opdrachtgever die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de prijsopgave, zijn niet in onze prijsopgave inbegrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen doorgerekend worden aan de klant. De opdracht kan enkel worden uitgevoerd als de aannemer tijdig over de juiste informatie beschikt, vervat in o.a. studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen, … Deze technische informatie wordt <voorafgaand aan de werken/minstens 30 werkdagen voor de aanvang> overhandigd door de opdrachtgever en/of zijn aangestelde (bv architect, of studiebureau,…) Deze informatie moet tijdig aan de aannemer bezorgd worden zodat hij over voldoende tijd beschikt om de werken naar behoren voor te bereiden. Bij gebreke hieraan kan de aannemer niet aangesproken worden voor vertragingen of termijnoverschrijding. De aannemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor het niet behalen van een E-peil.

 

Artikel 10 – Controle van de geleverde goederen

Alle zichtbare gebreken met betrekking tot de leveringen en/of uitvoering worden geacht te zijn aanvaard vanaf 8 dagen na de levering en/of plaatsing. Elke klacht betreffende de factuur, levering of de uitvoering moet binnen dezelfde termijn bij aangetekend schrijven worden gedaan.

 

Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud[1]

11.1 Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst eigendom van de aannemer en is de klant er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft.

Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade.

Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij e-mail of aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de 3de werkdag na de verzending ervan.

11.2 Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven. Wij rekenen een extra gebruiksrente aan voor de termijn dat de stukken niet terug in ons bezit zijn.

11.3 Voor tekeningen, schetsen, stalen, studies en ontwerpen die wij moeten verwezenlijken kunnen wij mogelijk een tarief aanrekenen. Vraag dit zeker na bij onduidelijkheid.

11.4 Indien u graag technische fiches, onderhoudsfiches, e.d. wenst te ontvangen gelieve ons hierover aan te spreken. Als dit mogelijk is dan bezorgen wij u deze graag via e-mail.

 

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

12.1. Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever schriftelijk worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn.

Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem.

12.2 De aannemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor:

  • De gebreken van grondstoffen, materialen, producten van een bepaalde kwaliteit geleverd door de klant;
  • De gebreken van grondstoffen, materialen, producten van een bepaalde kwaliteit, herkomst of type en hun verwerking, opgelegd door de opdrachtgever in weerwil van het schriftelijke en met omkleed voorbehoud van de aannemer, op voorwaarde dat hem geen fout bij de verwerking kan ten laste worden gelegd;
  • De schade aan de aan het bouwterrein aanpalende roerende en onroerende goederen die het onvermijdelijk gevolg is van de uitvoering van de werken en die niet kan geweten worden aan een fout van de aannemer. Hij is dus niet aansprakelijk voor foutloze burenhinder. De opdrachtgever is voor deze schade aansprakelijk tegenover derden en kan geen verhaal uitoefenen tegen de aannemer;
  • Het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen;
  • De schade veroorzaakt door overmacht;
  • Een handeling of de opzettelijke fout van om het even welke persoon waaronder de koper of zijn aangestelden;
  • Vorst- of vochtschade.
  • Ten aanzien van professionele kopers zijn wij hoogstens gehouden tot de garanties die onze eigen leveranciers geven.

12.3 Het gebrek wordt echter als onbestaande beschouwd indien de consument bij het sluiten van de overeenkomst dit gebrek kende of redelijkerwijze niet kon negeren.

12.4 Onze waarborgen dekken geen schadegevallen die te wijten zijn aan de montage uitgevoerd door derden en die indruist tegen de regels van de kunst/ handboek door ons overhandigd, slecht gebruik of verkeerd onderhoud van de goederen door de klant.

12.5 Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als zichtbaar of verborgen gebrek: lichte kleurverschillen of textuur; het verkleuren van het hout of het lakwerk; de werking van het hout; lichte verschillen in de afmeting van het goed. Voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

 

Artikel 13 – Oplevering

Zodra de werken beëindigd zijn, dient de klant over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de klant slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de 3 maanden worden verholpen. Met uitzondering van interventies en/of leveringen van tussenleveranciers.

Als de klant nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze voornoemde periode van 15 dagen.

De oplevering houdt de goedkeuring in door de klant van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.

De werken die in staat van oplevering zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.

 

Artikel 14 – Technische voorwaarden

14.1 Wij zijn niet verantwoordelijk voor maten die niet schriftelijk worden doorgegeven. Als bij de opmeting van de werf de klant zelf de maten opgeeft omdat er nog niet kan worden gemeten o.w.v. de stand van de werken dan is de klant zelfverantwoordelijk voor deze maten.

14.2 De minimum hoeveelheid die wordt gefactureerd bij dubbelglas/Secrurit glas/ enkel gelaagd glas en brandwerend glas is 0.50m². Bij gewoon enkel glas wordt een minimum van 0.20m² gefactureerd.

14.3 De vierkantenmeterprijzen in onze offertes zijn enkel geldig voor rechthoekige volumes, haaksgesneden en zonder uithalingen -afwijkende vormen worden gefactureerd aan minstens de kostprijs van de maten van de omschreven rechthoek verhoogd met extra snijkosten.

14.4 Bij plaatsing op verdiep is de kostprijs van het verticaal transport (lift, kraan,…) NIET inbegrepen en wordt dit apart aangerekend.

14.5 Bij leveringen minder dan €250 wordt altijd een transportvergoeding aangerekend. Ook voor leveringen minder dan €1000 wordt vanaf een straal van 50km ook een transportvergoeding aangerekend.

14.6 Wij zijn niet verantwoordelijk voor thermische breuken indien er geen thermische studie is aangevraagd.

14.7 Zichtbare gebreken (breuken, e.d.) dienen binnen de 48uren na de plaatsing worden gemeld. Zo niet, dan zijn ze niet tot onze laste. Deze gebreken dienen op een afstand van 2 meter zichtbaar te zijn.

14.8 Wij zijn niet verantwoordelijk voor kleurafwijkingen ten aanzien van reeds geplaatst glas of afwijkingen van een product keuze.

14.9 Er is geen garantie op geplaatste silicone. Speciale kleuren, mastiek of volbad geven aanleiding tot een meerkost.

14.10 Aanvragen voor afzetten van de straat, plaatsen van signalisatieborden enz. dienen door de klant te worden gedaan.

14.11 Als de werf niet vlot bereikbaar is kunnen extra kosten of wachttijden aangerekend worden.

14.12 Aanwezigheid van vloerverwarming moet worden gemeld indien er deuren dienen worden geplaatst.

14.13 Bij afhalingen op ons bedrijf moeten de producten onmiddellijk worden gecontroleerd. Klachten achteraf worden niet meer aanvaard.

14.14 Draaideuren en -vleugels draaien steeds naar binnen, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

14.15 Glas wordt steeds geplaatst aan de binnenzijde van het raam, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

14.16 Water en elektriciteit zijn te voorzien door, en ten laste van, de klant. Hierbij wordt verwacht ten minste 2 afzonderlijk afgezekerde stopcontacten van 20A . In geval geen elektriciteit kan aangeleverd worden door de klant en de aannemer genoodzaakt is een stroomgroep of andere voorziening te gebruiken, worden de kosten hiervan doorgerekend aan de klant. Deze dienen ook tijdig en op voorhand doorgegeven te worden.

14.17 Er dient ten alle tijden een sanitaire ruimte beschikbaar en bruikbaar te zijn voor de aannemer.

14.18 De werf dient door de klant op zijn kosten toegankelijk gemaakt te worden en afgewerkt te worden om de normale uitvoering van de werken op een veilige manier mogelijk te maken.

14.19 De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van de kunst van het goed vakmanschap. Deze worden gespecifieerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB, die op die datum van de prijsopgave beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels.

14.20 Bij de facturatie worden maten op de volgende centimeter afgerond.

14.21 Wij voorzien bij de deuren steeds onze standaardkrukken. Tenzij dit anders vermeld staat in onze prijsopgave.

 

Artikel

Onze algemene voorwaarden zijn altijd van toepassing, behoudens uitdrukkelijk anders luidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de klant of medecontractant, hierna algemeen genoemd klant. Onze voorwaarden primeren steeds op de voorwaarden van de klant.

 

Artikel 1 – Geldigheidsduur van de prijsopgaves

1.1. Tenzij anders vermeld zijn onze prijsopgaves 60 kalenderdagen geldig. Wij zijn enkel gehouden door onze prijsopgaves indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze prijsopgaves zijn slechts geldig als zij door ons schriftelijk worden aanvaard. Onze voorwaarden primeren ten alle tijde op de voorwaarden van de klant en op eventuele andere tegenstrijdige bepalingen.

1.2 Tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk iets anders werd overeengekomen, zullen meerwerken in regie aangerekend worden. De bestelling ervan wordt bewezen door hun loutere uitvoering.

 

Artikel 2 – Prijs en prijsherziening

2.1 Onze prijzen worden opgegeven in euro en dit op basis van de vaste eenheidsprijzen en in functie van de vermoedelijke hoeveelheden vermeld in de meetstaat als bijlage bij deze overeenkomst en/of hiertoe naar verwezen.

De aanpassing van het btw-tarief wordt verrekend door aanpassing van voormelde globale prijs ten voordele of ten nadele van de klant.

2.2 Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:

p = P x (0,40 x s +0,40 x i + 0,20)

                         S             I

“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag.

“S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was.

“I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.

De koper zal van de omstandigheid en de wijziging van de prijs tijdig op de hoogte gebracht worden.

Indien er sprake is van een prijsstijging van meer dan 10%, dan heeft de koper het recht om van de overeenkomst af te zien of de overeenkomst te ontbinden voor het nog niet uitgevoerde gedeelte, voor zover de koper zijn wil daartoe schriftelijk kenbaar maakt binnen de 10 werkdagen vanaf de datum waarop hij in kennis werd gesteld van de prijsverhoging, bij gebreke waaraan de overeenkomst met inbegrip van de prijsverhoging in stand blijft.

2.3 Tenzij anders bepaald, voorzien onze prijzen geen kosten voor het transport naar een andere plaats dan de zetel van onze firma. Als handelsgoederen vervoerd worden naar een andere plaats die met de klant wordt afgesproken, dan zullen de transportkosten ervan aan de prijs van de handelsgoederen worden toegevoegd.

2.4 Tenzij andersluidend beding zijn onze prijzen opgegeven voor levering op gelijkvloers.

2.5 Voor onze prijsopgaves gelden enkel de hierin opgenomen items en aantallen. Niet vermeld = niet voorzien in de prijs.

2.6 Deze prijsopgave is opgemaakt volgens de technische gegevens vooropgesteld in deze prijsopgave en de ons eigen productiemethodes, dit kan mogelijk in afwijking zijn van het lastenboek. Afwijkende afmetingen t.o.v. de prijsopgave zullen verrekend worden.

 

Artikel 3 – Betalingsvoorwaarden

3.1 De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van 14 dagen na de factuurdatum. Geen enkele klacht zal nog worden aanvaard 8 dagen na factuurdatum.

Gebeurt dit niet, dan zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling over de nog verschuldigde sommen een verwijlintrest betaald moeten worden gelijk aan de wettelijke rentevoet, verhoogd met 4%. Deze zal worden berekend met een minimum interest van 8,5 % per jaar. Dit zonder dat een voorafgaand schrijven moet verzonden worden.

Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 125 €.

Ingeval de betalingsvoorwaarden niet nageleefd worden, behoudt de aannemer zich bovendien het recht voor de werken stil te leggen met een eenvoudig bericht dat per aangetekend schrijven of via e-mail aan de opdrachtgever toegestuurd wordt en in dit geval zal hij erop letten dat hij alle nodige maatregelen van bewaring treft op kosten van de opdrachtgever. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de aannemer het saldo van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in Artikel 3 – 3.1.

3.2 Indien, bij gebrek aan betaling de factuur, dit aanleiding zal geven voor een geding voor de rechtbank, zal het bedrag ervan verhoogd worden met een forfaitaire vermeerdering van 20% ten titel van schade en interesten en met een minimum van 10000 euro en dit boven de gerechtskosten.

Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.

3.3. Wij staan geen courante/contante kortingen toe op onze facturen. Enkel als deze op onze facturen staan vermeld en de factuur binnen de voorbepaalde tijd betaald zijn.

3.4 Wij behouden ons het recht voor om voorschotfacturen tot 50% van de uit te voeren werken of leveringen te maken en tussentijds te factureren naarmate de werken of leveringen vorderen.

3.5 De voorbehoud loze betaling van een gedeelte van een gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding van de factuur.

 

Artikel 4 – Onvoorziene omstandigheden en leveringstermijn.

4.1 Alle omstandigheden die bij het indienen van de prijsopgave redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen of de werken in regie aan te rekenen.

4.2 Als deze omstandigheden van dien aard zijn dat zij een onderbreking in de productie, werken en/of levering van de goederen veroorzaken, wordt de termijn van rechtswege geschorst voor de duur van deze onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf terug op te starten.

4.3 De uitvoeringstermijn wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de aannemer om zonder dat er een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum.

4.4 De leverings- en uitvoeringstermijnen zijn steeds bij benadering opgegeven. Het louter verstrijken van de opgegeven termijnen kan nooit aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschorst of onderbroken door de klant of zijn aangestelde of door derden die in opdracht van de klant werken, bepaalt de aannemer zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

4.5. De uitvoeringstermijn voor de werken wordt uitgedrukt in werkdagen, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.

Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.

4.6. De tijdelijke onderbreking van de werken wegens overmacht of op bevel of door toedoen van de opdrachtgever brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn met zich mee, en dit met een periode gelijk aan de duur van de onderbreking, vermeerderd, met instemming van de architect, met de tijdsspanne die normaal nodig is om de werken op de bouwplaats weer op te starten.

Wanneer op bevel of door toedoen van de opdrachtgever de uitvoering van de overeenkomst wordt onderbroken gedurende een periode van ten minste 30 kalenderdagen, dient een voorschot op de lopende betalingsschijf aan de aannemer betaald te worden, ter waarde van de al uitgevoerde werken.

Voor onderbrekingen op bevel of door toedoen van de opdrachtgever, andere dan die wegens weerverlet, die zich in de contractueel vastgelegde uitvoeringstermijn voordoen en in hun geheel 1/20ste van deze termijn en ten minste 10 werkdagen overschrijden, heeft de aannemer het recht een schadeloosstelling te vorderen waarvan het bedrag in onderling overleg wordt vastgesteld, maar hij mag zich niet beroepen op de in dat verband lopende besprekingen om de uitvoering van de werken niet te hervatten.

Wanneer de opdrachtgever tijdens de uitvoering van de overeenkomst meerwerken opdraagt, behoudt de aannemer zich eveneens het recht voor, met instemming van de architect, een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn te vorderen.

Vertragingen in de uitvoering die uitsluitend aan de aannemer toe te schrijven zijn, zullen aanleiding geven tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 20 € per werkdag, met een maximum van 5% van de prijs van de werken. Deze vergoeding is slechts verschuldigd voor de periode na de ingebrekestelling bij aangetekend schrijven door de opdrachtgever.

 

Artikel 5 – Verbreking

5.1 Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door de klant, zal deze een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties, de reeds aangekochte materialen voor deze werf en alles wat de aannemer bij de werken had kunnen winnen, hetgeen forfaitair begroot wordt op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd het recht om de werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen.

5.2 Bovendien komt het gestorte voorschot ons ten goede, a rato van het bedrag van de al uitgevoerde werken of de bestelde materialen.

                                                                                                                        

Artikel 6 – Privacy

Uw persoonsgegevens worden door Schrijnwerkerij De Vriendt verwerkt voor klantenbeheer en boekhouding op basis van de contractuele relatie die wij met u hebben als gevolg van uw bouwopdracht.

Via administratie@schrijnwerkerij-devriendt.be of een schrijven aan ons adres kan u altijd vragen welke gegevens wij over u verwerken en ze laten verbeteren of verwijderen. Als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u zich wenden tot de gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel). Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking kan u terugvinden op www.schrijnwerkerij-devriendt.be of kan u via een brief bij ons opvragen.

De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen.

De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, verbetering, het wissen en bezwaar.

De klant bevestigd bij deze overeenkomst dat wij toestemming krijgen om foto’s te mogen maken van de door ons uitgevoerde werken. Indien de klant hier niet mee akkoord wenst te gaan, dan moet hij ons hier tijdig (voor aanvang van de werken) schriftelijk van op de hoogte brengen. Mogelijk worden deze foto’s gepubliceerd op onze website en/of portfolio.

U kan onze Data Proctection Notice ook terugvinden op onze website.

 

Artikel 7 – Overdracht van de risico’s

7.1 De overdracht van de risico’s gebeurt naarmate de materialen, handelsgoederen of installaties geleverd worden.

 

7.2 De klant ziet erop toe dat de goederen bij levering onmiddellijk in een veilig ruimte geplaatst en eventueel gestockeerd kunnen worden. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend.

7.3 Behoudens anders luidend schriftelijk beding, gaat het risico na plaatsing van de goederen over op de klant.

7.4 Bij een bestelling “af atelier”:

We verwachten dat u de bestelling komt afhalen als ze klaar is. Voor bestellingen die langer dan twee weken blijven staan zullen stockagekosten aangerekend worden. We zijn niet verantwoordelijk voor schade tijdens de stockage. De eindfactuur kan u opgestuurd worden van zodra u de melding krijgt dat de bestelling klaar staat voor afhaling.

 

Artikel 8 – bis Veiligheidscoördinatie

Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de prijsopgave, zijn niet in onze prijsopgave inbegrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen doorgerekend worden aan de klant.

 

Artikel 9 – Energieprestatieregelgeving

Voorzieningen opgelegd door de opdrachtgever die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de prijsopgave, zijn niet in onze prijsopgave inbegrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen doorgerekend worden aan de klant. De opdracht kan enkel worden uitgevoerd als de aannemer tijdig over de juiste informatie beschikt, vervat in o.a. studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen, … Deze technische informatie wordt <voorafgaand aan de werken/minstens 30 werkdagen voor de aanvang> overhandigd door de opdrachtgever en/of zijn aangestelde (bv architect, of studiebureau,…) Deze informatie moet tijdig aan de aannemer bezorgd worden zodat hij over voldoende tijd beschikt om de werken naar behoren voor te bereiden. Bij gebreke hieraan kan de aannemer niet aangesproken worden voor vertragingen of termijnoverschrijding. De aannemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor het niet behalen van een E-peil.

 

Artikel 10 – Controle van de geleverde goederen

Alle zichtbare gebreken met betrekking tot de leveringen en/of uitvoering worden geacht te zijn aanvaard vanaf 8 dagen na de levering en/of plaatsing. Elke klacht betreffende de factuur, levering of de uitvoering moet binnen dezelfde termijn bij aangetekend schrijven worden gedaan.

 

Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud[1]

11.1 Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst eigendom van de aannemer en is de klant er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft.

Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade.

Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij e-mail of aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de 3de werkdag na de verzending ervan.

11.2 Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven. Wij rekenen een extra gebruiksrente aan voor de termijn dat de stukken niet terug in ons bezit zijn.

11.3 Voor tekeningen, schetsen, stalen, studies en ontwerpen die wij moeten verwezenlijken kunnen wij mogelijk een tarief aanrekenen. Vraag dit zeker na bij onduidelijkheid.

11.4 Indien u graag technische fiches, onderhoudsfiches, e.d. wenst te ontvangen gelieve ons hierover aan te spreken. Als dit mogelijk is dan bezorgen wij u deze graag via e-mail.

 

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

12.1. Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever schriftelijk worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn.

Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem.

 

12.2 De aannemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor:

  • De gebreken van grondstoffen, materialen, producten van een bepaalde kwaliteit geleverd door de klant;
  • De gebreken van grondstoffen, materialen, producten van een bepaalde kwaliteit, herkomst of type en hun verwerking, opgelegd door de opdrachtgever in weerwil van het schriftelijke en met omkleed voorbehoud van de aannemer, op voorwaarde dat hem geen fout bij de verwerking kan ten laste worden gelegd;
  • De schade aan de aan het bouwterrein aanpalende roerende en onroerende goederen die het onvermijdelijk gevolg is van de uitvoering van de werken en die niet kan geweten worden aan een fout van de aannemer. Hij is dus niet aansprakelijk voor foutloze burenhinder. De opdrachtgever is voor deze schade aansprakelijk tegenover derden en kan geen verhaal uitoefenen tegen de aannemer;
  • Het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen;
  • De schade veroorzaakt door overmacht;
  • Een handeling of de opzettelijke fout van om het even welke persoon waaronder de koper of zijn aangestelden;
  • Vorst- of vochtschade.
  • Ten aanzien van professionele kopers zijn wij hoogstens gehouden tot de garanties die onze eigen leveranciers geven.

12.3 Het gebrek wordt echter als onbestaande beschouwd indien de consument bij het sluiten van de overeenkomst dit gebrek kende of redelijkerwijze niet kon negeren.

12.4 Onze waarborgen dekken geen schadegevallen die te wijten zijn aan de montage uitgevoerd door derden en die indruist tegen de regels van de kunst/ handboek door ons overhandigd, slecht gebruik of verkeerd onderhoud van de goederen door de klant.

12.5 Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als zichtbaar of verborgen gebrek: lichte kleurverschillen of textuur; het verkleuren van het hout of het lakwerk; de werking van het hout; lichte verschillen in de afmeting van het goed. Voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

 

Artikel 13 – Oplevering

Zodra de werken beëindigd zijn, dient de klant over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de klant slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de 3 maanden worden verholpen. Met uitzondering van interventies en/of leveringen van tussenleveranciers.

Als de klant nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze voornoemde periode van 15 dagen.

De oplevering houdt de goedkeuring in door de klant van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.

De werken die in staat van oplevering zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.

 

Artikel 14 – Technische voorwaarden

14.1 Wij zijn niet verantwoordelijk voor maten die niet schriftelijk worden doorgegeven. Als bij de opmeting van de werf de klant zelf de maten opgeeft omdat er nog niet kan worden gemeten o.w.v. de stand van de werken dan is de klant zelfverantwoordelijk voor deze maten.

14.2 De minimum hoeveelheid die wordt gefactureerd bij dubbelglas/Secrurit glas/ enkel gelaagd glas en brandwerend glas is 0.50m². Bij gewoon enkel glas wordt een minimum van 0.20m² gefactureerd.

14.3 De vierkantenmeterprijzen in onze offertes zijn enkel geldig voor rechthoekige volumes, haaksgesneden en zonder uithalingen -afwijkende vormen worden gefactureerd aan minstens de kostprijs van de maten van de omschreven rechthoek verhoogd met extra snijkosten.

14.4 Bij plaatsing op verdiep is de kostprijs van het verticaal transport (lift, kraan,…) NIET inbegrepen en wordt dit apart aangerekend.

14.5 Bij leveringen minder dan €250 wordt altijd een transportvergoeding aangerekend. Ook voor leveringen minder dan €1000 wordt vanaf een straal van 50km ook een transportvergoeding aangerekend.

14.6 Wij zijn niet verantwoordelijk voor thermische breuken indien er geen thermische studie is aangevraagd.

14.7 Zichtbare gebreken (breuken, e.d.) dienen binnen de 48uren na de plaatsing worden gemeld. Zo niet, dan zijn ze niet tot onze laste. Deze gebreken dienen op een afstand van 2 meter zichtbaar te zijn.

14.8 Wij zijn niet verantwoordelijk voor kleurafwijkingen ten aanzien van reeds geplaatst glas of afwijkingen van een productkeuze.

14.9 Er is geen garantie op geplaatste silicone. Speciale kleuren, mastiek of volbad geven aanleiding tot een meerkost.

14.10 Aanvragen voor afzetten van de straat, plaatsen van signalisatieborden enz. dienen door de klant te worden gedaan.

14.11 Als de werf niet vlot bereikbaar is kunnen extra kosten of wachttijden aangerekend worden.

14.12 Aanwezigheid van vloerverwarming moet worden gemeld indien er deuren dienen worden geplaatst.

14.13 Bij afhalingen op ons bedrijf moeten de producten onmiddellijk worden gecontroleerd. Klachten achteraf worden niet meer aanvaard.

14.14 Draaideuren en -vleugels draaien steeds naar binnen, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

14.15 Glas wordt steeds geplaatst aan de binnenzijde van het raam, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

14.16 Water en elektriciteit zijn te voorzien door, en ten laste van, de klant. Hierbij wordt verwacht ten minste 2 afzonderlijk afgezekerde stopcontacten van 20A . In geval geen elektriciteit kan aangeleverd worden door de klant en de aannemer genoodzaakt is een stroomgroep of andere voorziening te gebruiken, worden de kosten hiervan doorgerekend aan de klant. Deze dienen ook tijdig en op voorhand doorgegeven te worden.

14.17 Er dient ten alle tijden een sanitaire ruimte beschikbaar en bruikbaar te zijn voor de aannemer.

14.18 De werf dient door de klant op zijn kosten toegankelijk gemaakt te worden en afgewerkt te worden om de normale uitvoering van de werken op een veilige manier mogelijk te maken.

14.19 De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van de kunst van het goed vakmanschap. Deze worden gespecifieerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB, die op die datum van de prijsopgave beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels.

14.20 Bij de facturatie worden maten op de volgende centimeter afgerond.

14.21 Wij voorzien bij de deuren steeds onze standaardkrukken. Tenzij dit anders vermeld staat in onze prijsopgave.

 

Artikel 15 – Geschillen

Ingeval van betwisting over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel bevoegd ratione loci, de rechtbanken en vredegerechten van onze zetel. Tenzij wij de rechtbanken bevoegd overeenkomstig artikel 624 Ger.W. verkiezen. De klant kan ons uitsluitend dagvaarden voor de voormelde rechtbanken en vredegerechten. Enkel de Belgische Wet is van toepassing.

[1] Als de medecontractant een niet-handelaar is, is een clausule van eigendomsvoorbehoud geldig.

Als de medecontractant een handelaar is, is de clausule 11.1 en 11.2 enkel tegenstelbaar bij diens faillissement onder bepaalde voorwaarden (vereiste van een geschrift vóór de levering van het goed – het opgeëiste goed moet zich nog in natura bij de schuldenaar bevinden en mag niet onroerend door incorporatie zijn geworden of met een ander roerend goed vermengd zijn – het recht om het goed op te eisen moet worden uitgeoefend voor de sluiting van het proces-verbaal van verificatie van de schuldvorderingen).

Met deze bepaling wordt gepoogd om in de mate van het mogelijke aan deze voorwaarden te voldoen en wordt tevens gepoogd om laattijdige betaling of niet-betaling te ontraden.

 

15 – Geschillen

Ingeval van betwisting over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel bevoegd ratione loci, de rechtbanken en vredegerechten van onze zetel. Tenzij wij de rechtbanken bevoegd overeenkomstig artikel 624 Ger.W. verkiezen. De klant kan ons uitsluitend dagvaarden voor de voormelde rechtbanken en vredegerechten. Enkel de Belgische Wet is van toepassing.

[1] Als de medecontractant een niet-handelaar is, is een clausule van eigendomsvoorbehoud geldig.

Als de medecontractant een handelaar is, is de clausule 11.1 en 11.2 enkel tegenstelbaar bij diens faillissement onder bepaalde voorwaarden (vereiste van een geschrift vóór de levering van het goed – het opgeëiste goed moet zich nog in natura bij de schuldenaar bevinden en mag niet onroerend door incorporatie zijn geworden of met een ander roerend goed vermengd zijn – het recht om het goed op te eisen moet worden uitgeoefend voor de sluiting van het proces-verbaal van verificatie van de schuldvorderingen).

Met deze bepaling wordt gepoogd om in de mate van het mogelijke aan deze voorwaarden te voldoen en wordt tevens gepoogd om laattijdige betaling of niet-betaling te ontraden.